niedziela, stycznia 10, 2016 2

Jabłecznik



Na dzisiejszą niedzielę wyszukałam dla rodzinki bardzo lekkie i smaczne ciasto, które szczególnie przypadło do smaku mojemu Alkowi. Synek uwielbia jeść jabłka w różnej postaci, a co dopiero, gdy na wierzchu ciasto pokryte jest słodką pianką. :) Ciasto jest banalnie proste i szybkie w wykonaniu, choć w fazie końcowej trzeba dać mu dobrą gdzinę na ściągnięcie w lodówce. Takie ciasta idealnie nadają się na letnie upały, ale przyznam się Wam, ze mi po prostu czasem brakuje orzeźwiającego, owocowego ciasta - po tych ciężkich, pieczonych, kremowych, których mam nadal poświąteczny przesyt. Jabłecznik, czy szarlotka? Ponieważ ja zmodyfikowałam przepis na ciasto - które pierwotnie było szarlotką (kruchy spód), będę nazywała moje ciasto jabłkowe (które widzicie na zdjęciu) - jabłecznikiem. Zamiast części spodniej wysypałam ciastka degestive dając więcej warstwy jabłkowej. Jak widzicie przepis został przeze mnie zmodyfikowany, ale Wam, jeśli wolicie, proponuję zostać przy pierwotnej wersji wg Adriany Polakovej. Zapraszam do przygotowania kolejnego deseru ze słowackiej Cukierni Lidla.


Jabłecznik

Składniki: 

Ciasto - 200 g mąki pszennej
50 g cukru pudru
125 g miękkiego masła
1 jajko
szczypta soli
mąkę do wysypania formy 
(ja wyłożyłam tortownicę rozkruszonymi ciastkami zbożowymi)

Masa z jabłek -700 g jabłek (u mnie 1 kg)
50 g cukru
1 cukier waniliowy
1 łyżeczka mielonego cynamonu
skórka i sok z 1 cytryny
30 g miękkiego masła
3 żółtka
Piana - 3 białka jaj
szczypta soli
150 g cukru pudru


Sposób wykonania:

Ciasto - Mąkę, cukier puder, miękkie masło, jajka i szczyptę soli ugnieść na ciasto. Zawinąć w folię i przechowywać w lodówce przez około 40 minut. Takie ciasto przewałkować na okrągły placek i wyłożyć nim spód tortownicy. Ponakłuwać ciasto widelcemi przykryć papierem do pieczenia i rozsypać ryż w celu obciążenia. Piec w rozgrzanym piekarniku przez około 10 minut w 180 stopni. Po 10 minutach usunąć papier do pieczenia i piec z ryżem dodatkowe 5 minut. 

Mus jabłkowy - Obrać jabłka i pokroić w kostkę. Wrzucić je do garnka wraz z cukrem waniliowym i mielonym cynamonem, sokiem z cytryny i skórką. Gotować w sosie własnym aż będą miękkie. Udusić jabłka. Mieszanina nie powinna być do końca gładka, jabłka powinny pozostać w kawałkach. Pozwólmy niech mieszanina nieco ostygnie. Następnie wymieszać ją ze zmiękczonym masłem i żółtkami jaj.

Jabłecznik: Mieszanina z jabłek wylać na ciasto wstępnie upieczone ciało i umieścić w piekarniku jeszcze na 25 minut w temperaturze 180 stopni. W międzyczasie ubić białka ze szczyptą soli na sztywno. Potem dodać cukier i ubijać na błyszczącą pianę. Wylać pianę na ciepły jabłecznik i piec jeszcze 5 minut.


przepis z cyklu słowackie pyszności

2 komentarze:

Dziękuję za Twój komentarz :)

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są m.in. wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics. Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies tak zwanych "ciasteczkach".

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright © 2017 weekendownik